בניית אתרים

קובי אגאי

בניית אתרים – כשעיצוב וטכנולוגיה נפגשים!

את תחום בניית אתרים אפשר להשוות לבניית בית. אנשים רוכשים שטח אדמה ומתכננים לבנות עליו את ביתם. לצורך כך הם שוכרים את שירותיו של אדריכל אשר אמור לבנות אותו. אבל הרבה פעמים מלבד חלוקת החלל ויצירת הפונקציות לחיים, יש לאנשים גם חלומות, בעיקר כאשר מדובר בבניית הבית שלכם. זה בדיוק כמו עם בניית אתר. בשני המקרים אנשים רוצים להתרגש, לחוות ולקבל מוצר מפתיע. התפקיד של אדריכל האתרים הוא בדיוק כמו תפקידו של אדריכל הבתים- למצוא את האיזון בין רצונותיו של הלקוח לבין מה שהוא צריך באמת. לפעמים זה גם אומר לוותר על כמה חלומות וזה בסדר.

 

מה האתר שהכי מתאים לכם?

השאלה שכל חברת בניית אתרים צריכה לשאול את עצמה, היא לא איזה אתר משוכלל או מאוד יפה אפשר להקים לכם, אלא מה האתר שהכי מתאים למטרות שלו. יש אתר שהמטרה שלו היא לשווק ולמכור, יש אתר שמעוניין ליצור ולבסס תדמית. יש אתר שמעוניין רק בחשיפה מול הגולשים. כל אפיון של אתר, משנה לחלוטין את המבנה שלו, את הוויזואליות, התוכן ועוד. בסופו של דבר אתר טוב הוא אתר שמצליח להשיג את המטרות שלו.

 

איך מעבירים אפיון של אתר בטכנולוגיה ועיצוב?

כאשר יש החלטה על סוג האתר, זה צריך לבוא לידי ביטוי בטכנולוגיה ובעיצוב שלו. כל אתר חייב להיות מרשים, אבל גם פונקציונאלי ושימושי במידה הנכונה. הוא חייב שיהיו לו את הפונקציות הטכנולוגיות החשובות לתפקוד שלו, אבל גם התאמה ויזואלית. "אדריכל אתרים" צריך למצוא את האיזון בין השימושיות לבין הנראות, כדי להפוך אותו לאתר מוצלח שהגולשים לא ממהרים לנטוש. הוא צריך לגרום לקהלי היעד להישאר בו, כי הוא מעניין וגם נראה טוב. זה בא לידי ביטוי בעיצוב הגרפי, בהיררכיה של דפי האתר, בבחירת התמונות, בנפח ובתוכן. אתר צריך לרגש או לייצר איזה שהיא אמפטיה מצד הגולשים. הם חייבים להרגיש בו נוח, להבין מיד במה הוא עוסק, מה התחום שלו. איך מדפדפים בו, איפה נמצא המידע שמעניין אותם. ללכת אחרי הכותרות, להעמיק בתכנים ולגלות את מה שהם מחפשים. זה צריך להיות מהיר ומקצועי ולכן, בניית אתרים זה לא מגרש לחובבנים אלא לאנשי מקצוע רציניים.

 

בניית אתר כמו של המתחרה

אחד היתרונות הכי גדולים ברשת זו השקיפות. אם פעם מהלכים פרסומיים או אחרים של המתחרים היו בבחינת סודי סודות, היום קל מאוד לכל עסק וחברה לגלוש לאתר של המתחרים ולבדוק מה הם עושים. משום כך, הרבה פעמים יש עסקים שמבקשים מחברת בניית אתרים להקים אתר בדיוק כמו של המתחרים. לרוב זו הטעות הכי גדולה שאפשר לעשות. אם יהיה לחשמלאי א' את אותו אתר של חשמלאי ב' וג', כיצד יוכלו הלקוחות הפוטנציאליים להבדיל ביניהם? והאם כבר לא נותרה שום יצירתיות בעולם, שצריך להקים אתר דווקא כמו של המתחרה, שהרבה פעמים מתגלה כאתר ברמה בינונית למדי. דווקא היום כאשר כולם יכולים לעשות את אותה חשיפה ואותו קמפיין פרסום ברשת, עסקים קטנים וגם גדולים, יכולים למצוא את הבידול שלהם, וזה מתחיל באתר. הם יכולים לברוא את השם שלהם מחדש ולעשות לעצמם מיתוג וכל זה רק בעצם בניית אתר נכון ומדויק להם.

 

בניית אתרים עם חווית משתמש!

חווית משתמש הוא מושג מעולם הגלישה ברשת. את אחוזי הנטישה הגבוהים מאתרים מייחסים אנשי מקצוע להיעדר חווית משתמש באתר, ולכן יש היום פיתוחים רבים והתייחסות גורפת לנושא ולחשיבה עליו טרום בניית אתר. יש שני ממשקים חשובים שיוצרים את חווית המשתמש:  UI ו-UX. כל אחד מהם אחראי על שלב אחר ביצירת חוויית הגלישה בכל אתר. ככל שזו תהיה יותר טובה, כך גם הגולשים ישהו באתר והלידים  וההמרות יהיו גבוהים יותר.  הנה כמה סיבות למה זה קורה:

  • הם נהנים. האתר מעוצב טוב ויוצר חוויה.

  • האתר גולש חלק ולא נתקע.

  • סרגל הניווט של האתר קל וברור לניווט.

  • ההיררכיה של העמודים הגיונית.

  • קל להגיע למידע באתר, למשל יש כותרות בולטות.

  • קל לתפקד בתוך האתר. יש כפתורים במקומות בולטים המניעים לפעולה.

  • האתר כתוב בצורה נכונה ומדויקת, ולגולש קל להבין על מה הנושא.

  • האתר כתוב ברמה גבוהה, שיוצרת חוויה אינטלקטואלית לגולשים.

  • האתר מדבר בשפה של התחום ומובן לקהלי היעד.

 

User Experience –UX

חוויית המשתמש מייצרת את התפאורה הראשית של האתר, ומעניקה את הכלים לגולש כדי שיוכל לנצל את החוויה: עיצוב נוח וברור, עיצוב יפה ומותאם לאתר. אתר שמעורר רגשות והנאה, אם זה בעיצוב ואם זה בתוכן. הגולש לא נשאר אדיש ומתחיל להיות מעורב. תהליך הגלישה שלו יוצר אצלו עניין, אהדה ומעורבות. (הוא בטוח ישאיר פרטים בסוף). אין לו שום תקלות בגלישה, הוא מוצא מה שהוא מחפש מהר ומעריך את הטכנולוגיה של האתר. כל אלה יוצרים התנהגות קוגניטיבית ומעשית אצל הגולשים, מה שגורם להם להרגיש שהם מנצלים בצורה מקסימלית את היכולות של האתר וחשים מסופקים. חווית המשתמש מורכבת מאלמנטים טכנולוגיים ועיצוביים. ממשק חכם, פלטפורמה נוחה לשימוש, טכנולוגיה מתקדמת, נגישות וזמינות בביצוע פעולות, פשטות ותחכום. ה-UX מתמקד בתכנון ובאסטרטגיה של האתר ואילו ה-UI יעניק את הכלים ליצירת החוויה שמתוכננת על ידי ממשק UX. כל אחד מהם משלים את השני.

 

מה סוג האתר שמתאים לך?

לכל אתר יש מטרה וצריך להשיג אותה באמצעותו. אתר שיווקי שואף לייצר טראפיק באתר, שייכנסו אליו כמה שיותר גולשים ויהיו לו הרבה לידים והמרות. אתר של בעלי מקצוע שואף שכמה שיותר לקוחות חדשים ישאירו פרטים וישתמשו בשירותים. אתר של חנויות וירטואליות שואף כמובן למכור כמה שיותר, אבל לא פחות מזה גם לזכות בלקוחות חוזרים ובאמינות שלהם. יש אתר שהוא מיני סייט שהוא אתר קטן בדרך כלל לחשיפה והעברת מידע, יש אתר שמבקש ליצור תדמית, בעיקר במקצועות שהתדמית היא זו שמזרימה לקוחות חדשים כמו למשל אתר של עורך דין, רואה חשבון, כלכלן ועוד.

 

אתר אינטרנט טוב ממתג אותך!

כל אתר מהווה את חלון הראווה וכרטיס הביקור של בעליו. רמת האתר והאיכות שבו, הם אלה שמשפיעים על הגולשים (וגם על גוגל) לזכור את האתר הזה. יש רמות שונות של מחירים שגובות חברות בניית אתרים, אבל כמו שאמרנו ראשית חשוב לבחור את סוג האתר הנכון, ורק אחר כך להחליט מה הוא צריך לדעת לעשות ואיך הוא צריך להיראות. אפשר לומר כי מרוב אתרים דומים לא רואים את הרשת… כל זה נכון ולכן, אנו ממליצים לכם לפנות לחברה עם אנשי פיתוח ועיצוב יצירתיים שמסוגלת להקים אתר שמתאים לכם ושימתג אתכם בפני הגולשים. העיצוב של האתר משפיע על חווית הגלישה ועל נוכחות של גולשים באתר, גם ממשק העיצוב והניווט חשובים, כדי להעניק חוויה ובעיקר כדי להפוך גולשים ללקוחות. אם האתר שלכם לא יהיה מקורי מבחינת העיצוב שלו, סביר להניח שהגולשים לא יזכרו שהם גלשו בו בכלל. הרשת קשוחה, יש בה המון אתרים מכל הסוגים. נסו להיות מקוריים, לא להיות כמו כולם, לשדר משהו אחר, אם אתם אחרים.

 

אתר שמתאים לקידום בגוגל!

חברת בניית אתרים מקצועית חושבת קדימה כאשר היא מתכננת לכם אתר. היא חושבת על קידום ולעתים גם מעניקה את השירות הזה. אתר שמתאים לקידום, צריך להיבנות טכנולוגית בצורה שמתאימה לקידום. עם התייחסות לאלגוריתם של גוגל, האנדקוס והסריקות שהוא מבצע. כל חברת בניית אתרים יודעת מה גוגל אוהב ולכן היא אמורה לבנות אתר שהוא מחבב, ולכן הוא גם ידרג אותו במיקום גבוה. ידוע למשל שגוגל אוהב אתרי וורדפרס בגלל הפשטות וקלות השימוש בהם, אבל יש עוד כל מיני טכנולוגיות ופלטפורמות של אתרים וכל אחד צריך למצוא את החברה "שתתפור" לו כאמור, את החליפה שלו. הכי חשוב שאחרי שמסיימים לבנות את האתר, יוכל איש קידום האתרים לקבל טכנולוגיה נוחה לקידום ולהתחיל להעביר אותו את התהליך.

 

איך  בונים אתר תדמית מעניין

להרבה מאוד אנשי מקצוע הנתפסים כ"אפורים" כמו למשל עורכי דין, יש היום הזדמנות להתחבר אל הצד הקליל של הרשת ולעשות נפלאות. אתר של עורכי דין או רואי חשבון לא חייב להיות עמוס בטקסט של חומרים משפטיים ופסקי דין, אפשר בהחלט לשלב בו גם בלוג שכתוב בגובה העיניים, ולא דווקא בשפה משפטית. משהו יותר אנושי שגורם לגולשים להתחבר לעורך דין שמאחורי החליפה. אפשר לעשות שימוש בצבעים חזקים, לעשות אתר מרענן וצעיר, ויחד עם זאת לשמור על מכובדות האתר. כל אתר היום נמצא בתחרות עולם ברשת, וככזה הוא צריך לבלוט וגם בהעזה שלו. עיצוב אתרים יכול להיות מאוד מקורי ויצירתי, ויחד עם זאת לשמור על רף של איכות גבוהה. חדשנות וטכנולוגיה הן מילות המפתח בכל אתר ואת זה צריך להראות לגולשים, כי זה מה שכולם מעריכים ואוהבים היום: טכנולוגיה.

 

איך תבחרו חברת בניית אתרים

לאן שלא תזרקו חכה ברשת, תעלה לכם חברת בניית אתרים, הקמת אתרים ועוד. אז כיצד תוכלו לדעת באיזו חברה לבחור. יש כמה דברים שאתם צריכים לעשות קודם, לפני שאתם בוחרים בחברה שתבנה לכם את האתר.

  • החליטו אם אתם רוצים לעשות אתר המותאם לכם, או אתר מתבנית מוכנה. אם תבחרו אתר מתבנית, יש סיכוי רב שתיתקלו ב"אתר" שלכם בעוד כל מיני וריאציות ברשת. אז העצה הכי טובה שאנחנו יכולים לתת לכם, זה לייצר ולשמור על מקוריות.

  • אל תחליטו מה הויז'ואל שאתם רוצים, תנו לחברת בניית האתרים להציע לכם. הם בקיאים הרבה יותר מכם בטכנולוגיות ובחידושים האחרונים של האתרים והם יוכלו להציע לכם את האתר הכי חדשני, שאתם אפילו לא מודעים לכך שהוא קיים.

  • אל תבנו אתר כמו של המתחרים, אחרת אוטומטית הלקוחות שלכם יתבלבלו ויפנו אליהם…

  • בחרו באתר מקורי אבל לא יותר מדי. מה זה יותר מדי? לא מוזר. כלומר אפשר להקים אתר אינטרנט לעורך דין עם כתמי צבע מלבד צבע חום (הצבע שהכי מתקשר לאתרי עורכי דין בגלל הריהוט הכבד) ואפשר גם להקים אתר עורך דין בלי צילום של פטיש. אבל אי אפשר להקים אתר לעורך דין עם סרטון אנימציה למשל… תחשבו על זה.

  • בדקו את האתרים של החברה שעתידה לבנות לכם את האתר. הוא צריך לגלוש חלק, בלי להיתקע. אתם אמורים להבין מיד איפה המידע שאתם מחפשים, איפה הכפתורים, איך נעים בתוך האתר ולהרגיש שמישהו עזר לכם מרגיש את החוויה שאתם מרגישים, בעצם מיקום הכפתורים או החומר באתר. לזה אנחנו בדיוק קוראים חווית משתמש.