חנות וירטואלית

חנות וירטואלית

אם יש לכם עסק משווק, אבל עדיין אין להם חנות מסחר אלקטרונית, תחשבו על הנתון הבא: בשלוש השנים הקרובות, הולך שוק חנויות הסחר האלקטרוני באינטרנט לשלש את עצמו לכדי 4.5 טריליון דולר, כאשר המגמה המקבילה המתרחשת היא צמצומן וסגירתן של הרבה מאוד חנויות מחוץ לרשת. בעידן בו הישראלים הוציאו בשנת 2017 כ-13 מיליארד שקל על קניות ברשת, זה בהחלט יהיה פספוס בלתי נתפס אם יש לכם מוצר טוב ביד, ואתם עוד שוברים את הראש איך לשווק אותו. חנות וירטואלית יש לומר, זה לא מותרות היום, זו המודרניזציה שמציע לצרכנים אפיק וערוץ חדש לרכישה וכל מי שסוחר במשהו, מבין את הפוטנציאל העצום של מכירות ברשת.

95% מהרכישות שביצעו הישראלים ב-2017, היו עד סכום של 75$, עליו לא משלמים מס קנייה וגם לא מע"מ. 30% מהרכישות היו על מוצרי הנעלה וביגוד. הנתונים הללו אגב, מראים גידול דרמטי בהיקף הקניות ברשת בתקופה של 7 שנים. בשנת 2010 עמדו הקניות על סך של 1.3 מיליארד שקל. לדברי מומחים להקמת חנויות וירטואליות, המספרים נמצאים כל הזמן במגמת עליה, וכל מי שעוד לא הבין עד היום למה החנות שלו בקניון מדשדשת ולא "גומרת" את החודש, מבין את זה היום היטב.

 

 

נתונים מסקר בין 30,000 קונים בעולם

 

 

מסקר שנערך בין 30,000 קונים ב-31 מדינות בעולם עלה, כי היקפי הקניות בכל מדינה שונים. 44% מהצרכנים קונים בהיקף של 10-49 אירו, 40% עושים בקניות מעל 50 אירו מתוכם- 26% קונים ב-75 אירו ויותר. ב-2017 מספר החבילות של הרכישות המקוונות עמד על 62 מיליון חבילות. על פי הסקר אתרי הקניות הכי פופולריים הם עלי אקספרס (56%) ו-EBAY. 34% מהצרכנים מבצעים רכישות באתרים סיניים נוספים. ומה מעניין את הצרכנים בקשר לקניות ברשת: 70% מהם רוצים לדעת מראש מהן עלויות השילוח, 84% מהחבילות הן מתחת למשקל של 2 ק"ג ורק 46% מהן ניתן היה לדחוף לתוך תיבות הדואר. 62% מהמשלוחים היו חינמיים. עוד עלה כי 30% מהקניות הן על הנעלה וביגוד, 19% רוכשים מוצרי אלקטרוניקה, 14% רוכשים מוצרי בריאות וטיפוח ו-10% מהרכישות הן על ספרים, מוזיקה, שעונים ותכשיטים. 9% רוכשים מוצרי פנאי וספורט ו-9% על מוצרים לתינוקות. אותו אחוז רוכשים מוצרים לבית ולגן.

חצי מהקונים הישראלים מוציאים בין 300-500 ₪ על קניות בחודש ואחד מתוך עשרה קונים מוציאים אלף ₪ ויותר מדי חודש. ועוד נתונים.

  • אחד מכל 4 קונים ישראלים גולש לאתרי קניות כמעט כל יום או בכל יום.

  • גילאי הרוכשים עלו מ-20-35 גם לגילאי 50 פלוס, וירדו מגיל 20 ל-18.

  • בני החמישים פלוס, הפכו לפלח משמעותי מבחינת הקיפי קנייה ותכיפות. 24% מהם הגדירו את עצמם כמכורים לקניות ברשת.

  • אחד מכל ארבעה צעירים בגילאי 16-18 מוציאים עד 500 ₪ בחודש באינטרנט.

  • 10% מההורים לילדים בגיל 8-14, מרשים לילדיהם לבצע קנייה בעצמם. 14% מהם מתייעצים עם ילדיהם הצעירים בני 8-14, היכן כדאי להם לגלוש.

  • שעות הקנייה הפופולאריות על הישראלים הם הערב והלילה.

  • 12% מהישראלים עושים קניות ברשת במשך היום ובזמן העבודה.

  • הישראלים אוהבים לעשות קניות באתרים: איביי, עלי אקספרס ואמזון.

  • 16% קונים באתרים מקוונים בארץ.

 

 

חנויות ברשת: מוצרי איפור, עוגות בית, מתנות

 

לאפות עוגות יום הולדת, וכבר תוכלו להריץ חנות מצליחה. מספיק שתהיו אספני וינטאג' והנה תוכלו להפיץ את משנת שנות השישים והשבעים ברשת. כלומר- אתם לא חייבים רעיון מהפכני כי גם הצרכנים הישראלים לא מחפשים גימיקים. הם מחפשים מוצרים בסיסיים ולא בסיסיים, במחירים טובים עם אפשרויות משלוח כדאיות, וזה עובד. כל חנות שתפתחו ויהיה לה מה להציע (והיא גם תתפקד נכון) עשויה בהחלט להצליח ברשת. יש לציין כי הפער בין חנויות במציאות בארץ, לבין אלה שיש להם גם חנות וירטואלית הוא עצום, כאשר הקונים הישראלים נחשבים לשופהוליסטים  מצוינים שבשמחה יקנו מכל חנות טובה שתהיה ברשת. כל בעלי כדי לפתוח חנות ברשת, לא צריך להיות בעליה של חברת ענק. מספיק שיהיה לכם כישרון כלשהו או יכולת לשווק מוצר נצרך, ותוכלו למכור און ליין. פוטנציאל המכירה ברשת, הוא כמעט בלתי נתפס בהיקפים שלו. דבר נוסף שחשוב להבין הוא, שגם אם יש לכם חנות במציאות, העובדה שתפתחו חנות ברשת, רק מחזקת אתכם ועושה לכם מיתוג. אתם נחשפים לא רק במציאות אלא גם ברשת מול הגולשים, וזה עשוי להביא לכם לקוחות שירכשו מהם לא רק און ליין, אלא יגיעו גם לחנות הפיזית שלכם, בגלל החנות ברשת. נכון הדבר בעיקר לגבי חנויות שלא ממוקמות במקום מרכזי.

 

חנות וירטואלית- מגמה גורפת בעולם

אין ספק שמגמת פתיחת חנות באינטרנט, היא מגמה גורפת בעולם וגם בארץ היא תופסת תאוצה. הישראלים מאוד פתוחים ונלהבים מקניות ברשת. אמצעי האבטחה המחמירים על פרטי האשראי מוכיחים את עצמם, והישראלים כבר לא פוחדים לעשות עסקים ברשת, החל מרכישת מזון ועד מקרר שתי דלתות. מה שבעבר היווה חסם ובלם את הטראפיק שלהם בחנויות היה החשש מפרצות אבטחה, חשש מחוסר אמינות ועוד. היום בכל אתר מכירות מכובד כמו עלי אקספרס או איביי יש בקרה מאוד גדולה על כל חנות, כולל חוות דעת ואם חנות מבצעת עבירה או הונאת לקוחות, הסיכוי שלה להמשיך למכור בפורטל גדול כמו למשל איביי הוא אפסי. זו אולי הסיבה שזה כמעט ולא קורה. יש פיקוח הדוק על כל חנות, יש החזרות של מוצרים וגם של כספים בלי שום בעיה ובהתאם למוסכם בין החנות ללקוח.

 

למה הישראלים כל כך אוהבים לקנות ברשת?

הנוחות והקלות הבלתי נסבלת, בה אפשר במהירות ובלי שום מאמץ לקנות כל דבר שרוצים ברשת, הפכה את הקניות בחנויות הוירטואליות, לאחת החוויות הכי אהובות על חובבי השופינג ולא רק עליהם. זה כל כך נוח שאי אפשר לא להתלהב שוב ושוב מהעובדה, שאנחנו יכולים לשבת על הכורסא שלנו בבית על כוס קפה, מול המחשב ולנהל לעצמנו את הקניות בלי לזוז מהכורסא. בלי להתלבש, בלי לצאת, להיכנס לאוטו, להיתקע בפקקים, לקלל את הנהגים בכביש, להגיע לקניון, להיכנס לחנייה, להיכנס לקניון להתחיל לקנות. לסחוב, להתלונן, לקטר, לחזור לאוטו להעמיס, לצאת מהחנייה, לצפצף לכולם שיזוזו, להגיע הביתה, להתחיל להרים את כל השקיות ולפרוק אותם למקומות שלהם. כשאתם קונים ברשת אתם לא עושים שום דבר מכל זה. אתם פשוט  יושבים, מסתכלים על תמונות של מוצרים, לוחצים פה ושם ושם ופה, אפילו לא עומדים בתור לקופה, כי באינטרנט לעולם אין תור בחנות וירטואלית ולעולם לא תוכלו להביט בעיניה העייפות של הקופאית… אתם משלמים, מקבלים אישור שקניתם. מתאמים את זמני המשלוח ועכשיו אתם יכולים להמשיך לשבת על הכורסא ולהמשיך לגלוש. מדהים כמה שזה קל לא?

 

חנות וירטואלית עולה לכם פחות מחנות פיזית!

יש היום ברשת הרבה מאוד בעלי חנויות וירטואליות, שלעולם לא היו מצליחים להקים חנות במציאות, בגלל העלויות והתובענות הכרוכים בכך. חנות במציאות כרוכה בתשלום דמי שכירות, העסקת עובד, מקום אחסון של מלאי, וישיבה תובענית ומתמסרת בחנות עצמה כדי להתנהל מול לקוחות. את החנות צריך לנקות מדי פעם, להפוך אותה לגמרי כדי לקלוט סחורה חדשה, לעשות מבצעים, לעשות פרסום, שיווק ועוד כל מיני פעולות שכולן עולות כסף. כאשר מקימים חנות ברשת, חוסכים חלק גדול מההוצאות האלה משום שלא צריך לשלם דמי שכירות וגם לא משכורת לעובדת, וגם לא לשבת בחנות כל היום. זו הסיבה שבגללה גם מעצבים והרבה אומנים פתחו חנות וירטואלית, כי לא נדרשו מהם עלויות כל כך גדולות כמו במציאות למרות שגם חנות וירטואלית טובה ואיכותית עולה לא מעט.

 

כמה עולה להקים חנות וירטואלית?

כמו שיש כל מיני סוגי אתרים יותר טובים ופחות טובים, כך יש גם כל מיני פלטפורמות של חנויות וירטואליות טובות יותר וטובות פחות. ההמלצה שלנו היא  לא לחסוך בהוצאה בהקמה של חנות ברשת, כי הרבה פעמים ההצלחה של החנות נובעת מהטכנולוגיה בה היא מוקמת. למשל גלישה חלקה, למשל סידור מוצרים יפה, עיצוב מושך ועוד. לכל אלה יש תשתית טכנולוגית ולא כל תוכנה להקמת חנות ברשת, מכילה את אותם אלמנטים, תוספות ויכולות שהחנות תהיה זקוקה להם כדי להתנהל בצורה הכי טובה. כאשר אנשים גולשים בחנות וירטואלית, זה צריך לעבוד הכי חלק והכי זורם. הם חייבים להבין בדיוק מה החנות מוכרת, איפה נמצא כל דבר, להצליח לנווט בקלות, להבין מהי היררכיית המוצרים באתר וכיצד הם מסודרים ולהגיע לכל אחד מהם במהירות ובנוחות. בבנייה של חנות סחר אלקטרוני, מושקע הרבה תכנון ומחשבה על חווית משתמש UX ועל IU שני שלבים חשובים ביצירת תהליך החוויה של הגולשים באתר. החוויה צריכה לגרום לגולשים להתרגש, להתלהב, ליהנות מהגלישה ומהקניות, ממש כאילו והם נמצאים בחנות במציאות, ואפשר ליצור את זה בטכנולוגיות ותוספים שונים.

 

האם יש לכם מוצר ששווה חנות וירטואלית?

 

חנות וירטואלית מתאימה לסוגים רבים של מוצרים. עם זאת יש לסייג מוצרים מאוד כבדים או מאוד שבריריים שיש סכנה או שיישברו בדרך או שעלויות השילוח שלהם לא ישתלמו ללקוחות. השקעה בחנות וירטואלית משתלמת, כאשר יש לכם מגוון רחב של מוצרים למכירה. אם למשל תרצו לשווק את זה בחנות פיזית, אולי תזדקקו למקום גדול מאוד שהשכירות שלו תהיה גם יקרה מאוד, לפיכך ההחלטה לפתוח חנות וירטואלית תהיה החלטה נכונה מהבחינה הזאת. בנוסף, יש היום הרבה אפשרויות גרפיות ויכולות צילום להמחיש מוצרים בצורה הכי מציאותית בכל חנות, וגם הצורך של אנשים למשש או למדוד כבר מתפוגג. יש מדריכי מדידה וכל מיני חלופות לדמיין איך הבגד ייראה עליכם, אם החזייה היא במידת הקאפה המתאימה לכם והשמיים הם הגבול.

 

מי יפתח את החנות הוירטואלית שלכם?

 

אחד הדברים הכי חשובים בפתיחה של חנות וירטואלית מנצחת, היא התאמה בין הצרכים של החנות לבין האתר המוצע לכם. חשוב שמאחורי הבחירה תהיה אסטרטגיה שיווקית ותכנון של חנות, עם ירידה לפרטי פרטים. תשתית האתר חייבת להיות יציבה ואיכותית כדי למנוע תקלות גלישה, המוצרים צריכים להיות מוצגים בצורה מושכת מסוימת, תהליך התשלום צריך להיות קל וזורם וגם הסיכום עם החנות לגבי המשלוח. חנות וירטואלית היום יכולה בהחלט להעניק ללקוחות שלה ברשת הרגשה ידידותית כאילו והם מבקרים בחנות במציאות. כיוון שעלות של חנות איכותית אינה זולה כלל (וגם לא צריכה להיות כזו) מוטב לקבל כמה הצעות מחיר מכמה חברות המתמחות בבניית אתר חנות וירטואלית. הדרך הכי טובה שלכם לבחון את החנויות האלה, הן לעשות בהן קניות. רק כך תוכלו לחוש האם החנות ידידותית, ברורה לגולש, האם המוצרים נמצאים בדפים הנכונים ואפשר לאתר אותם בקלות. האם קל לנווט בחנות הזו ועוד שאלות שכל אחד שואל את עצמו כשהוא נכנס לחנות ברשת.